
آموزش بهینه سازی سایت
عبارت SEO مخفف سه کلمه Search Engine Optimization میباشد
سئو (SEO) یا بهینه سازی موتورهای جستجو ، به منظور بهبود عملکرد سایت شما براساس استاندارهای موتورهای جستجو و جذب بازدیدکنندگان بیشتر، انجام میگیرد، همچنین حصول اطمینان از ساختار مناسب سایت برای موتورهای جستجو را سئو مینامیم. فاکتورهای زیادی از جمله کلمات بکار رفته در متن، محتوا و لینکهای ورودی به سایت شما از سایتهای دیگر در سئو تاثیرگذار میباشد.
- عبارت SEO مخفف سه کلمه Search Engine Optimization میباشد.
- که به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. این مفهوم امروزه
- به Search Experience Optimization تغییر کرده که به معنای بهینه سازی
- تجربه کاربری از جستجو، به عبارت دیگر باید برای رضایت کاربر از نتیجه
- یافت شده نیز اهمیت ویژه ای قایل شود.
سئو (بهينهسازي موتور جستجو) به معناي فريب و يا دستکاري موتورهاي جستجو با روشهاي غير اخلاقي نيست. آنها براي کمک کردن به بهبود رويت و ارتباط وب سايتها در نتايج جستجوي طبيعي با هدف رسيدن به رتبهبندي بالا، ايجاد شدهاند.
سئو فرآيند سادهاي نيست که به راحتي پيادهسازي شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينهاي و صبر میباشد. موتورهاي جستجو با تغيير مداوم الگوريتمهاي رتبهبندي خود غير قابل پيشبيني هستند؛ بنابراين وظيفه مهندسين سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در اين زمينه است.
نحوه پیدایش سئو
در اوايل سال 1990 اولين موتورهاي جستجو کار خود را آغاز کردند؛ بعضي از محبوبترين آنها Infoseek،Alta Vista و Yahoo بوده اند. در آن زمان مردم موتورهاي جستجو را به ديد يک ليست فهرست شده نگاه ميکردند که همانند صفحه زرد، بر اساس حروف الفبا چیده شده بود.
با رشد مداوم اينترنت، موتورهاي جستجوي جديدتري معرفی ميشدند که از الگوريتمهاي رتبهبندي پيچيدهتري استفاده ميکردند. اين الگوريتمها با معيار تراکم کلمه کليدي ( تعداد دفعاتي که يک کلمه کليدي يا يک عبارت در يک صفحه استفاده شده تقسيم بر تعداد کل کلمات صفحه) و برچسبهاي شبيه key-words براي فهم محتويات وب سايتها استفاده ميکردند. به دنبال اين رشد، سئو براي بيشتر ديده شدن سايتها فعاليت خود را شروع کرد. با توسعه رتبهبندي صفحات توسط موتورهاي جستجو، مهندسين سئو به دنبال پيدا کردن راههايي جهت تاثيرپذيري در رتبه بندي اين موتورها چه با استفاده از روشهاي اخلاقي و حتی غير اخلاقي روي آوردند.
يک مقاله که توسط نيويورک تايمز در نوامبر سال 1996 چاپ شد راجع به توسعهدهندگان وب صحبت کرد که براي قرار گرفتن در بالاي صفحه نتايج جستجو از روشهاي غير اخلاقي سئو استفاده ميکردند. اين مقاله توضيح ميدهد که چگونه توسعهدهندگان وب به راحتي يک سايت را به همراه کلمات کليدي ويژه که معمولا در پشت گرافيک سايت پنهان شده است، بارگذاري ميکنند که در نتيجه موتورهاي جستجو اين کلمات کليدي را شمارش کرده و رتبه بندي سايت را افزايش ميدهند.
همان طور که گفته شد بدست آوردن رتبهبندي بالا براي کلمات کليدي خاص در اوايل کار خيلي راحتي نسبت به امروز بوده است. با بکار گيري روشهاي غير اخلاقي در آن زمان، قرار گرفتن در بالاي ليست نتايج جستجو تضمين شده بود. امروزه الگوريتم موتورهاي جستجو پيچيدهتر شدهاند و بسیار مشکل است که مهندسين بهينهسازي بتوانند موتورهاي جستجو را تغییر دهند، البته اين رقابت بين مهندسين سئو و موتورهاي جستجو همچنان وجود دارد و ادامه پيدا خواهد کرد.
چرا موتورهای جستجو نیاز به سئو دارند؟
گوگل موتوری هوشمند است ولی همچنان نیاز به کمک کاربران دارد، آنها همیشه در تلاشند تا نتایج بهتری را به کاربران اینترنتی ارائه دهند، با این حال محدودیتهایی در این مسیر وجود دارد که نیاز به سئو را ایجاد میکند. سئو اشتباه میتواند شما را از دید کاربران پنهان کرده و تمام تلاش شما را هدر دهد، در نتیجه رقبای شما با محتوایی ضعیف تر بازدید و محبوبیت بیشتری داشته باشند.
ربات های گوگل، فاکتورهای نسبتا مشخصی برای درک محتوای صفحه دارند که در صورت رعایت آنها شانس شما برای کسب جایگاه افزایش می یابد. این فاکتورها را اصطلاحا onpage seo می نامیم و برای موفقیت باید دقیقا بدانیم که این فاکتورها در سئو چه کاربردی دارد.
چند نکته درباره SEO
طبیعی است که با توجه به روش اجرای تحقیق، آمار و ارقام ارائه شده توسط منابع مختلف، میتوانند متفاوت باشند؛ بنابراین شاید بهتر باشد به جای تمرکز بر مقدار دقیق اعداد، بیشتر به مقیاس و اهمیت نسبی آنها توجه کنیم:
مردم جهان روزانه بین ۶ تا ۷ میلیارد بار از موتورهای جستجو استفاده میکنند.
هفتاد تا هشتاد درصد جستجوگران، به لینکهایی که به صورت تبلیغ (با پرداخت پول) توسط موتورهای جستجو از جمله گوگل، نمایش داده میشوند، نگاه نمیکنند.
کسی که از طریق کلیک کردن روی لینک در موتور جستجو وارد فضای آنلاین شما میشود، در مقایسه با کسی که شما برای بازاریابی به سراغ او رفتهاید، برای تبدیل شدن به یک مشتری هزینهی کمتری خواهد داشت.
جستجو بر روی موبایل طی سالهای اخیر همواره روندی افزایشی داشته و از سال ۲۰۱۵ به بعد، سرچ موبایل از سرچ دسکتاپ بیشتر شده است. همچنین در حال حاضر، سهم دسکتاپ در میان ابزارهای اتصال به اینترنت در سطح جهان کمتر از ۵۰ درصد است.
دل سئو بهترین، با تجربه ترین و متخصص ترین سایت در زمینه سئو، طراحی سایت و تبلیغات حرفه ای
تضمین رتبه اول گوگل
با ما باشید آسوده باشید