
هزینه انجام سئو
سئو دانشی به روز شده و دائما در حال تغییر است. در این عرصه جذاب و چالش برانگیز، با پرسش ها و ابهامات زیادی مواجه هستیم که پاسخ به آنها دشوار است.
هزینه یک پروژه سئو چقدر است؟
در دنیای تجارت و بازاریابی، راه های متعددی برای قیمت گذاری محصولات و خدمات وجود دارد که هر کدام در شرایط خاصی ممکن است بهترین گزینه برای کسب و کار شما باشند. بسیاری از این روشها را نمیتوان در سئو استفاده کرد زیرا عاملی به نام «میزان موفقیت» است که معادلات را اشتباه میگیرد.
از دید بسیاری از متخصصان و کارفرمایان، موفقیت آنقدر مهم است که حتی در مورد نحوه انجام سئو نیز صحبت می شود، زیرا به دلیل سال ها کار جدی در زمینه سئو و ارائه خدمات حرفه ای در مشاوره و اجرا، اغلب با چنین موقعیت هایی مواجه می شوند. البته در مورد قیمت خدمات سئو هنوز پاسخ دقیق و صریح نداریم و نمی توانیم بدهیم! می دانم عجیب است اما حقیقت دارد.
براساس جایگاه کلمات کلیدی
هدف گذاری عبارات جستجوی خاص را می توان به عنوان یکی از رایج ترین روش های تعیین قیمت یک پروژه سئو در نظر گرفت.این روش قیمت گذاری به طور کلی ریسک و استرس بالایی را برای متخصص سئو به دنبال دارد زیرا اگر به هدف پیش فرض نرسید، در واقع برنده خواهید شد. دلیل وجود این ادبیات را میتوان تجربههای تلخ کارفرما در همکاریهای گذشته دانست. بله، انجام پروژه سئو با شرکت یا اشخاص متعدد و صرف هزینههای بسیار که بازخورد مثبتی را به همراه نداشته است، موجب میشود تا کارفرما به جای تمرکز بر معیارهای اصلی موفقیت جایگاه خود در یک یا چند عبارت پر جستجو را ملاک ارزیابی عملکرد متخصص سئو بداند.
چه کسانی حاضر به تضمین رتبه در سئو هستند؟
افرادی که در حوزه سئو خبره هستند و تجربه اجرای چندین پروژه موفق یا شکست خورده را داشته باشند، به خوبی میدانند که ارائه تضمین مالی به کارفرما برای رسیدن به رتبه 1 گوگل یا هر جایگاه دیگری در صفحه اول نتایج جستجو، از نظر اخلاقی و قانونی درست نیست. در نتیجه تمایلی به پذیرش پروژههایی با این طرز تفکر ندارند.
در مقابل، افرادی که به تازگی به حوزه سئو وارد شدهاند و برای انجام پروژههای کوچک هزینههای پایینی را اعلام میکنند؛ چنین مشتریانی را یک فرصت طلایی برای کسب درآمد بالاتر و یا حداقل کسب تجربهای ارزشمند میدانند. سئو تضمینی تجربهایست که حتی در صورت شکست پروژه نیز برای آنها ارزشمند است.
چرا قیمتگذاری براساس رتبه خطرناک است؟
موفقیت یک پروژه سئو در گرو رسیدن به رتبه بالا در یک یا چند کلمه مشخص نیست! برای کسب جایگاه در عبارات ارزشمند (پر رقابت و با جستجوی زیاد) ابتدا باید فعالیتهای خود را به طیف وسیعی از عبارات و مفاهیم مرتبط با کسب و کار خود گسترش دهیم. در غیر اینصورت حتی اگر به جایگاه مورد نظر خود برسیم دوام و پایداری آن بسیار کوتاه خواهد بود.
در این مدل قیمت گذاری معمولا کارشناس سئو تمام تمرکز خود را بر روی این عبارات معطوف میکند. در نتیجه؛ لینکسازی خارجی (سفید و سیاه) مهمترین ابزار در دسترس برای او خواهد بود چرا که در مدتی کوتاه تاثیری ملموس را ایجاد خواهد کرد. با تاکید بر لینکسازی خارجی و نبود تمرکز بر تولید محتوای ارزشمند شاهد رشد سریع سایت در کلمات کلیدی هدف خواهیم بود ولی هرچقدر که در این مسیر پیش برویم ریسک جریمه توسط گوگل و از دست رفتن ناگهانی جایگاه افزایش مییابد.
براساس آمار ورودی از گوگل
در این روش به جای تمرکز بر تعداد محدودی از کلمات، هدفی مهمتر که جذب مخاطب از گوگل و تبدیل آن به مشتری است را دنبال میکنیم. این کار با استناد به آمار ارائه شده توسط ابزار Google Search Console و بررسی تغییرات آن انجام میشود.
معمولا شرکتهایی که تجربه کسب جایگاه در عبارات طولانی را داشته و به خوبی ارزش این مدل هدف گذاری را درک کردهاند از این روش برای تعیین قیمت خدمات سئو استقبال میکنند.
مشکل قیمت گذاری براساس آمار بازدید چیست؟
این مدل قیمت گذاری برای کسب و کارهای رو به رشد منطقی و قابل قبول است ولی بعد از چند ماه فعالیت و رسیدن به جایگاه مطلوب دیگر افزایش ورودی از گوگل نمیتواند یک هدف معنادار باشد.
تصور کنید که سایت شما در بسیاری از کلمات به رتبههای اول تا سوم نتایج جستجو رسیده است، آیا در این نقطه پتانسیل افزایش ورودی از گوگل وجود دارد؟ احتمالا خیر. نتیجه چیزی جز کاهش درآمد متخصص سئو و دلسرد شدن از ادامه همکاری نیست.
خوب است به یاد داشته باشیم که حفظ جایگاه دشوارتر از رسیدن به رتبه 1 گوگل است. رسیدن به رتبههای بالا برای سایت شما به معنی از دست رفتن جایگاه و بازدید برای رقبا بوده و همین امر موجب میشود که فعالیتهای خود را جدیتر از گذشته دنبال کنند.
صداقت فدای رسیدن به اهداف میشود!
در برخی موارد مشاهده میشود که متخصص یا شرکت ارائه دهنده خدمات سئو به دلیل عدم پیشبینی درست از رشدِ احتمالی (حتی با انجام اصولی سئو سایت) موفق به انجام تعهد خود در حوزه افزایش بازدید نمیشود. در نتیجه برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده از روشهایی فریبنده مانند؛ افزایش ورودی گوگل با استفاده از ربات یا هدف گذاری بر روی کلمات پرجستجو، کم رقابت و البته کم ارزش استفاده میکند.
در مجموع میتوان گفت این مدل از تعیین هزینه انجام سئو نیز مشکلات متعددی را برای کافرما و مجری به همراه خواهد داشت که نمیتواند روشی مطمئن و بینقص باشد.
تعیین هزینه سئو با توجه به میزان فروش
شاید جذابترین و البته پیچیدهترین روش قیمت گذاری توجه به میزان فروش و رشد واقعی کسب و کار باشد.
به عنوان مثال در یک فروشگاه اینترنتی میتوان با استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند Google Analytics آمار دقیقی از خریدهای انجام شده به واسطه ورودی گوگل به دست آورد. در نتیجه همان ابتدای پروژه برآورد درستی از میزان فروش فعلی تهیه شده و با تمرکز بر سئو اهداف آینده تعیین میشود.
در این مدل کسب رتبه در یک یا چند عبارت به متخصص سئو تحمیل نشده و از طرف دیگر افزایش بازدید از طریق عبارتهایی پرجستجو ولی کم ارزش هزینههای کارفرما را بی نتیجه نمیکند.
دل سئو بهترین، با تجربه ترین و متخصص ترین سایت در زمینه سئو، طراحی سایت، تبلیغات حرفه ای
و تضمین رتبه اول گوگل
(: با دلسئو، موتورهای جست و جو را فتح کنید :)